Mára már életünk részévé vált az okoseszközök használata, használjuk tanuláshoz, munkához, valamint szórakozáshoz. Azonban nem mindegy mely életkorban találkozunk és válunk használójává ezeknek az eszközöknek. Sajnos gyakran láthatjuk, hogy egészen kis babák, gyerekek csüngenek a képernyőn, és felnőtteket meghazutoló módon használják is ezeket.
A túlzott médiafogyasztásnak számos pszichés fejlődésre gyakorolt hatása lehet a gyermekeknél. Gátolhatja a gyermekek kognitív fejlődését, mivel az idő nagy részét képernyő előtt töltik, és kevesebb időt fordítanak más kognitív fejlődést támogató tevékenységekre, például olvasásra, problémamegoldásra vagy kreatív játékokra. Ezáltal kevesebbet mozognak, a mai gyerekek tizedannyit mozognak, mint húsz évvel ezelőtt. A túlzott médiafogyasztás korlátozhatja a szociális és érzelmi fejlődést. Ha a gyerekek túl sok időt töltenek egyedül a képernyő előtt, kevesebb lehetőségük van a valós életbeli szociális interakcióra és kommunikációra más gyerekekkel és felnőttekkel. Ezért fontos a gyermekkel közösen töltött minőségi idő, felmérések szerint átlagosan 7 percet ! töltünk iskolás gyermekeinkkel a közös tanulás és a házifeladat ellenőrzése ebbe nem tartozik bele. Az okoseszközök túlzott használata elhízást, depressziót, önértékelési zavarokat, alvási zavarokat okozhat.
Mit tehetünk Mi Szülők?
A szülők példamutatása a túlzott telefon- és tablet-használat terén kritikus szerepet játszik abban, hogy a gyermekek egészséges digitális szokásokat alakítsanak ki. Ahhoz, hogy sikeresen korlátozzuk a képernyőidőt és a digitális eszközök túlzott használatát, a szülőknek nemcsak szabályokat kell felállítaniuk, hanem saját viselkedésükkel is mintát kell mutatniuk. Íme néhány stratégia, amely segíthet a példamutatásban:
1. Saját digitális szokások felülvizsgálata
Önreflexió: A szülőknek érdemes megvizsgálniuk saját digitális szokásaikat, és tudatosan csökkenteniük a szükségtelen telefon- és tablet-használatot, különösen a gyermekek jelenlétében. Ez azt jelenti, hogy például vacsora közben vagy közös családi programok alatt mellőzik a telefonok és tabletek használatát.
Időkorlátok betartása: A szülők bevezethetnek és szigorúan betarthatnak saját maguk számára is időkorlátokat a képernyőidőre, amelyeket a gyerekek is látnak és követhetnek.
2. Digitális eszközök mértéktartó használata
Digitális szünetek: A szülők mutassanak példát azzal, hogy rendszeres időközönként szünetet tartanak a digitális eszközök használatában. Ez lehet egy „digitális detox” nap, vagy akár meghatározott órák a nap folyamán, amikor nem használnak semmilyen eszközt.
Eszközök használatának helyes időzítése: Fontos, hogy a szülők példát mutassanak azzal, hogy nem használják a telefont vagy a tabletet az ágyban vagy közvetlenül lefekvés előtt, mivel ez rossz példát mutathat a gyermekek számára.
3. Közös családi szabályok felállítása
Képernyőmentes időszakok: Határozzanak meg olyan időszakokat a nap folyamán, amikor senki nem használ digitális eszközöket, például étkezések alatt vagy esténként egy közös családi játék vagy beszélgetés során.
Közös családi tevékenységek: Vegyenek részt közös tevékenységekben, amelyek nem igényelnek képernyőt, mint például a társasjátékok, kirándulások, olvasás, vagy kézműveskedés. Ezek az időtöltések nemcsak csökkentik a képernyőidőt, hanem erősítik a családi kapcsolatokat is.
4. Képernyőidőhöz kapcsolódó szabályok következetes betartása
Szabályok felállítása: Állapítsanak meg világos szabályokat a képernyőidőre vonatkozóan, például, hogy mennyi ideig és milyen célokra használhatják a gyerekek a digitális eszközöket. Fontos, hogy a szülők is tartsák be ezeket a szabályokat.
Pozitív megerősítés: Ahelyett, hogy csak a korlátozásra fókuszálnának, a szülők dicsérjék meg a gyermekeket, amikor az eszközöket helyesen használják, például tanulásra vagy kreatív tevékenységekre.
5. Nyílt kommunikáció és edukáció
Példamutatás beszélgetésen keresztül: Beszélgessenek a gyerekekkel a digitális eszközök előnyeiről és hátrányairól. Magyarázzák el, hogy miért fontos a mértéktartás, és hogyan hat a túlzott képernyőidő az egészségre és a társas kapcsolatokra.
Kérdések megválaszolása: Ha a gyermekek megkérdezik, miért nem használnak a szülők eszközöket bizonyos helyzetekben, fontos, hogy őszintén és érthetően válaszoljanak, kiemelve a példamutatás és a szabályok betartásának fontosságát.
6. Digitális eszközök pozitív használata
Oktató tartalmak használata: A szülők megmutathatják, hogyan lehet a digitális eszközöket pozitívan, tanulásra vagy kreatív tevékenységekre használni. Ezáltal a gyerekek is megtanulják, hogy az eszközök nem csak szórakozásra valók.
Közös tanulás: A szülők együtt tanulhatnak a gyerekekkel digitális eszközök segítségével, például egy új készség elsajátításával vagy közös felfedezéssel az interneten. Ez segíthet abban, hogy a gyerekek megtanulják a helyes és hasznos felhasználási módokat.
A szülők saját viselkedésükkel, szabályokkal és nyílt kommunikációval nagyban hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a gyermekek egészséges digitális szokásokat alakítsanak ki. A következetesség és a közös családi tevékenységek elősegítik, hogy a gyerekek megtanulják, mikor és hogyan érdemes a digitális eszközöket használni.
A program a Slachta Margit Nemzeti Szociálpolitikai Intézet támogatásával valósult meg.